· 

SGP POV: pleit voor bouw parkeergarage naast de Machinefabriek

Aanstaande donderdag staat de Machinefabriek weer op de agenda van de gemeenteraad van Vlissingen.

Machinefabriek Vlissingen  Foto: © VLI Media

Parkeergarage naast de Machinefabriek
Het gaat over de exploitatie van de Machinefabriek en daarmee over een bedrag van 22 miljoen euro voor plm. 605 parkeerplaatsen. "Op basis van de informatie die wij (SGP en POV) nu hebben pleiten wij voor het bouwen van een parkeergarage naast de Machinefabriek. Een modulaire parkeergarage die uit te breiden is en voor 1/3 van de kosten kan worden gerealiseerd heeft onze grote voorkeur."

De gemeenteraadsfracties van de SGP en de POV hebben grote bezwaren tegen de gevolgde procedure én het voorgenomen besluit met betrekking tot de realisatie van een parkeergarage in de Machinefabriek op het Scheldekwartier in Vlissingen. "We willen benadrukken dat we absoluut niet tegen een parkeergarage in het Scheldekwartier zijn." Op dit moment is grofweg 10 miljoen euro geïnvesteerd in de Machinefabriek en met het voorliggend besluit voor de ± 605 parkeerplaatsen is nog eens 22 miljoen euro gemoeid. Het geld dat we tot nu toe hebben uitgegeven staat natuurlijk vast, maar het is allerminst zeker dat deze 22 miljoen toereikend zal zijn voor de realisatie van de parkeergarage.

Een degelijk onderzoek naar de verschillende mogelijkheden én een gedegen financieel onderzoek naar de bouwkosten van de verschillende opties ontbreekt. De focus ligt nu alleen op het realiseren van een parkeergarage in het middelste deel van de Machinefabriek. Misschien, wij denken van niet is dat het beste voor Vlissingen; maar dan moet dat wel gebaseerd zijn op een gedegen onderzoek naar de verschillende varianten in en rond de Machinefabriek.

Bouwbord Herbestemming Machinefabriek  © VLI Media

Daarom zijn we tegen de gevolgde procedure en het voorgenomen besluit en we denken dat het belangrijk is dat de inwoners van gemeente Vlissingen daarvan op de hoogte zijn.

Wij baseren dat op het volgende:
Het door de raad genomen besluit tot realisatie is genomen zonder dat belangrijke en relevante informatie, zoals een onderzoek uit 2019, aan de gemeenteraad ter beschikking was gesteld. Het besluit dient dan ook te worden heroverwogen. Zeker omdat diverse raadspartijen in de afgelopen jaren wél om een vergelijk en onderbouwing hebben gevraagd.

De gemeenteraad besloot tot realisatie onder de voorwaarde van een sluitende exploitatie: die is er niet. Het college heeft de raad gevraagd om € 4.4 miljoen gevraagd om de te verwachten verliezen te dekken. Dus is er geen sprake van een dekkende exploitatie. Ook dat is voor ons nu een reden om het besluit te heroverwegen en een gedegen onderzoek te starten naar mogelijkheden om dit tegen acceptabele kosten te realiseren. We hebben immers als Vlissingen geen geld over.

De bouwkosten van 22 miljoen euro zijn niet gebaseerd op berekeningen, maar op aannames. De bouwkosten bedragen in die raming ruim € 36.000 per parkeerplaats. Ter vergelijking: Een vergelijkbare plaats in een separatie parkeergarage naast de Machinefabriek vergt een investering per parkeerplaats van € 10.000 - € 12.500. Deze (laatste) bedragen stonden ook in het rapport uit 2019, maar zijn verzwegen.

Het aantal parkeerplaatsen dat nu gerealiseerd kan worden is te weinig. Eerdere berekeningen spreken van 850 benodigde plaatsen. Doordat de 605 plaatsen die nu gerealiseerd gaan worden niet flexibel worden gebouwd, is geen uitbreiding daarvan mogelijk. Het is dan ook vrijwel zeker dat er te weinig plaatsen zijn en dat er elders alsnog een parkeergarage moet worden gebouwd. Het rapport van Spark dat ten grondslag ligt aan de 605 plaatsen vinden we op meerdere punten te optimistisch, bijvoorbeeld als er wordt uitgegaan van veel “dubbel gebruik”.

Blanco cheque
In het raadsvoorstel wordt een voorschot genomen op mogelijke overschrijding van de bouwkosten, dus meer dan de 22 miljoen euro. Het college zegt daarover het volgende in het raadsvoorstel waarover besloten wordt:“…dat na aanbesteding en de realisatie er gekeken wordt naar de financiering.” Dit is een uitzonderlijke passage in een raadsvoorstel. Normaliter geeft een gemeenteraad toestemming voor een maximum bedrag ter hoogte van de geschatte bouwkosten. Dat is ook nu het geval, maar daarnaast staat ook nog bovenstaande passage. Dat betekent dus dat er naar onze mening een blanco cheque wordt afgegeven want dan is het point-of-no-return van het bouwen het bouwen van de parkeergarage al gepasseerd.

Gedegen onderzoek doen
Dit zijn voor onze fracties voldoende argumenten om op dit moment af te zien van de realisatie van deze voorziening en eerst een gedegen onderzoek te doen naar de verschillende varianten met bijbehorende bouw- en exploitatiekosten. De paar maanden vertraging die de tijd voor dit onderzoek zal kosten is naar onze mening gerechtvaardigd tegen de hoge kosten van dit project, en brengen de verdere ontwikkelingen op het Scheldekwartier niet in gevaar.

Parkeergarage naast de Machinefabriek
Op basis van de informatie die wij nu hebben pleiten wij voor het bouwen van een parkeergarage naast de Machinefabriek. Een modulaire parkeergarage die uit te breiden is en voor 1/3 van de kosten kan worden gerealiseerd heeft onze grote voorkeur. Vlissingen moet verstandig met geld omgaan, we zijn nog steeds art. 12 gemeente: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Reactie schrijven

Commentaren: 0