· 

UCR werkt aan een vernieuwd onderwijsprogramma

University College Roosevelt (UCR) bereidt wijzigingen in haar onderwijsprogramma voor om beter in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende behoeften van huidige en toekomstige generaties studenten. Deze wijzigingen gaan helaas ook gepaard met bezuinigingen.

University College Roosevelt

De aanpassingen zijn noodzakelijk om de continuïteit en financiële stabiliteit van UCR te waarborgen.
UCR ziet aan het aantal aanmeldingen, en de resultaten van de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE) dat het huidige aanbod niet meer goed aansluit bij de veranderende vraag vanuit de markt. Dit inzicht en landelijke ontwikkelingen zoals onderwijsbezuinigingen en de voorgenomen Wet Internationalisering in Balans, hebben geleid tot voorstellen die gericht zijn op de toekomstbestendigheid en verbeteren van aantrekkelijkheid van het onderwijsprogramma.

Prof. Sjef Smeekens, Dean a.i. van UCR: "Bij UCR staan we voor de moeilijke, maar noodzakelijke taak om ons onderwijsprogramma aan te passen aan een veranderende wereld en tegelijkertijd in te spelen op aanzienlijke financiële uitdagingen. De teruglopende studentenaantallen, de aangekondigde bezuinigingen, gecombineerd met landelijke ontwikkelingen zoals de Wet Internationalisering in Balans, dwingen ons om kritisch te kijken naar onze werkwijze. Ondanks deze beperkingen blijven we ons inzetten voor een toekomstbestendig programma dat studenten voorbereidt op de eisen van morgen, zonder concessies te doen aan onze kernwaarden en kwaliteit."

Behoud van kernwaarden en missie
UCR benadrukt dat de voorgestelde programma aanpassingen de kernprincipes en waarden van UCR blijven waarborgen. UCR blijft een gedegen liberal arts and sciences-programma aanbieden met een breed scala aan disciplines (Science, Engineering, Arts & Humanities en Social Science), multidisciplinariteit, de driejarige structuur, en het afsluiten van de opleiding met een bachelor diploma van de Universiteit Utrecht. Deze fundamenten blijven centraal in de missie van UCR.

Veranderingen in het programma
De grootste voorgestelde verandering, is de invoering van clusters. Het grootste deel van de huidige aangeboden vakken wordt onderverdeeld in 6 clusters: Business & Entrepreneurship, Government & Society, Media, Culture & Communication, Data Science & Intelligent Systems, Human Health & Well-being, en Environment & Sustainability. Binnen deze clusters komt ook ruimte vrij voor flexibele vakken, die per jaar kunnen veranderen. Deze vakken zullen zowel academisch goed onderbouwd zijn, als wel inspelen op vragen vanuit studenten en de samenleving. Naast de flexibele vakken zullen de clusters opgebouwd zijn uit zogenoemde core vakken, waarmee studenten volledig worden voorbereid op hun vervolgstudies.

Om ervoor te zorgen dat meer studenten vakken kunnen volgen die erg populair zijn, wordt de maximale klassengrootte versoepeld. Hierdoor krijgen studenten minder snel te horen dat ze een vak niet kunnen volgen omdat het al het maximaal aantal studenten heeft bereikt. Er is uitgerekend dat dit op het totale programma geen grote invloed zal hebben op de gemiddelde klassengrootte. Bij het huidige studentenaantal zal in het studiejaar 2025 - 2026 de gemiddelde klassengrootte 22 studenten zijn, hetzelfde als in het huidige studiejaar. Bij een studentenaantal van 550 studenten, groeit het gemiddelde naar 27 studenten per klas.

Lokale meerwaarde
Naast het feit dat het voorgestelde programma een grotere flexibiliteit voor studenten met zich meebrengt, zal het ook veel beter aansluiten bij organisaties en bedrijven in de Provincie Zeeland en daarmee meerwaarde bieden voor het lokale (kennis)ecosysteem. De invoering van flexibele vakken maken het mogelijk om snel in te spelen op actuele maatschappelijke vraagstukken. Door nauwere samenwerking met regionale partners kan UCR bijdragen aan het stimuleren van innovatie, kennisdeling en economische ontwikkeling in Zeeland, in een ‘living lab’ curriculum. UCR draagt daarmee bij aan de aantrekkelijkheid van Zeeland als vestigingsplaats voor hoogwaardige bedrijven en kenniswerkers. Daarnaast wordt verwacht dat de vernieuwing binnen het curriculum een nieuwe doelgroep studenten zal aantrekken.

Prof. Henk Kummeling, rector magnificus van de Universiteit Utrecht: “De voorgestelde plannen zijn noodzakelijk om een mooie toekomst voor UCR te garanderen. Via de beoogde wijzigingen zal UCR beter afgestemd zijn op huidige en toekomstige ontwikkelingen en kan het de kansen die haar unieke locatie en relaties bieden volledig benutten, zoals de HZ University of Applied Science en het Delta Climate Center (DCC).”

Medezeggenschap
De voorgestelde wijzigingen bevinden zich momenteel in de fase van consultatie en evaluatie binnen de medezeggenschapsstructuren van UCR. Dit betekent dat er actief feedback wordt verzameld van alle betrokkenen, waaronder studenten, medewerkers, en belanghebbenden, waaronder de Raad van Toezicht en de  Universiteit Utrecht.

Vooruitblik
UCR blijft zich inzetten voor het bieden van excellent onderwijs om studenten voor te bereiden op de uitdagingen van een snel veranderende wereld. Etienne de Jager, Managing Director van UCR zegt hierover: "Met de introductie van clusters, de lancering van het 'living lab'-curriculum en een gedurfde integratie van lokale en wereldwijde uitdagingen door middel van Community Engaged Learning, herdefinieert UCR het onderwijs in de liberal arts en sciences voor de 21e eeuw. Deze innovatieve voorstellen geven studenten flexibiliteit, de mogelijkheid om echt impact te maken, en een mondiale voorsprong waarmee UCR een centrum van academische excellentie blijft en een katalysator voor betrokkenheid bij de gemeenschap.

Dit is niet zomaar een curriculum; het is een transformatieve stap naar het veiligstellen van de toekomst van onze universiteit en het verrijken van het leven van studenten en de gemeenschap in Zeeland." Door open en transparante communicatie blijft UCR in dialoog met de gemeenschap over deze belangrijke onderwerpen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0