In 2024 boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 66,3 miljoen ton, een stijging van 0,7% ten opzichte van 2023. De binnenvaart ging er met 4,4% meer op vooruit.
Foto ter illustratie van: (GREGOR) via © Pixabay
Deze lichte stijging biedt continuïteit en houvast voor het komende jaar. Een jaar waarin bedrijven blijvend toekomst zien in North Sea Port en fors investeren, met een verwachte gronduitgifte
van meer dan 30 hectare.
Deze stijgingen in de goederenoverslag zijn alvast opbeurend te noemen, zeker gezien de huidige economische en geopolitieke ontwikkelingen. De overslag via zeevaart nam met 0,4 miljoen ton
goederen toe ten opzichte van de serieuze dip in 2023. Deze lichte stijging is te danken aan de eigenheid van North Sea Port als bulkhaven: de overslag van droge bulkgoederen en breakbulk
(stukgoed) nam beduidend toe. De diversificatie van de activiteiten in onze haven biedt in onzekere tijden vaak een tegengewicht. Omgekeerd, de overslag van vloeibare bulk nam af. De daling van
specifieke producten gelinkt aan de industrie (in een zeer uitdagend speelveld) speelt ons als haven hierbij parten. De overslag via zeevaart met Groot-Brittannië nam met liefst ruim een kwart
toe waardoor het de eerste plaats van de belangrijkste handelspartners inneemt. De gevolgen van Brexit inzake tonnen goederenoverslag lijken van de baan. North Sea Port verstevigt hiermee zijn
rol als sterk Europees verankerde haven.
Lees meer via: North Sea Port nieuws
Reactie schrijven