University College Roosevelt (UCR) kondigt vandaag een reorganisatieplan aan, gericht op het toekomstbestendig maken van de universiteit.

Foto: UCR
Het plan beoogt het onderwijsaanbod te moderniseren om aantrekkelijkheid en tevredenheid voor studenten te verhogen. Met het plan wil UCR beter inspelen op de toenemende concurrentie in het hoger
onderwijs en zich nadrukkelijker verbinden zijn Zeeuwse omgeving. Na uitgebreid overleg met gekozen vertegenwoordigers van studenten, medewerkers en andere betrokkenen is besloten om deze stap te
zetten. UCR kampt met verminderde overheidsfinanciering en dalende studentenaantallen, net als veel andere onderwijsinstellingen in Nederland. Daarom heeft het bestuur, in opdracht van de Raad
van Toezicht, met steun van de Universiteit Utrecht, en uitgebreid advies van de Ondernemingsraad een reorganisatieplan opgesteld. Dit plan, dat ingaat in het academisch jaar 2025/2026, omvat een
vernieuwd onderwijsprogramma, efficiëntere organisatie, een aangepast personeelsbestand en nieuwe initiatieven om UCR te versterken als academisch en professioneel knooppunt in
Zeeland.
Een nieuwe visie op Academic Excellence
Het vernieuwde curriculum blijft geworteld in de Liberal Arts and Sciences-filosofie, en omvat zes thematische gebieden: Business & Entrepreneurship, Media, Culture & Communication,
Government & Society, Data Science & Intelligent Systems, Health, Cognition & Behavior, and Environment & Sustainability. Deze clusters verzorgen jaarlijks zo’n 160 verschillende
cursussen, een kleine afname van het huidige aanbod van ongeveer 170 verschillende cursussen. Het programma is multidisciplinair en beoogt beter in te spelen op de vraag van de moderne
arbeidsmarkt. Doel is bij studenten vaardigheden te ontwikkelen voor een succesvolle loopbaan in een snel veranderende wereld. “De veranderingen die we doorvoeren zijn erop gericht om UCR
aantrekkelijker, flexibeler en relevanter te maken in de mondiale academische en beroepsomgeving van vandaag,” zegt Prof. Dr. J.C.M. Smeekens, interim Dean van UCR. “Door studenten een opleiding
aan te bieden die aanpasbaar is aan maatschappelijke en economische behoeften, verzekeren we niet alleen het succes van onze afgestudeerden, maar dragen we ook bij aan de bredere ontwikkeling van
Zeeland.”
Kansen voor studenten én de regio vergroten
Belangrijk in het nieuwe curriculum is het bevorderen van sterke banden tussen UCR, haar studenten en partners in Zeeland en daarbuiten. Door middel van Community Engaged Learning (CEL) en een
“living lab”-aanpak kunnen studenten samen met lokale bedrijven, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties aan praktijkprojecten te werken. Deze aanpak zal studenten beter voorbereiden op
de praktijk en de samenwerking met de Zeeuwse regio versterken. “Het geherstructureerde academische programma moet niet alleen de tevredenheid en retentie van binnenkomende studenten verbeteren,
maar ook boeiende nieuwe paden creëren voor samenwerking met regionale partners,” zegt E.C. De Jager, Managing Director van UCR. “We ontwikkelen een onderwijsmodel dat niet alleen het
LAS-onderwijs, zoals we dat de afgelopen 20 jaar hebben leren kennen, nieuw leven inblaast, maar ook de rol van UCR versterkt als aanjager van kennis, innovatie en economische vitaliteit in
Zeeland - waar we de enige WO-instelling zijn.”
Financiële duurzaamheid en toekomstige groei
Een belangrijke uitdaging waar UCR voor staat is financiële duurzaamheid. In de afgelopen jaren heeft de universiteit te maken gehad met dalende studentenaantallen, stijgende kosten, verminderde
overheidsfinanciering en de negatieve effecten van de WIB, wat leidt tot onhoudbare operationele tekorten in de nabije toekomst. Het reorganisatieplan wil €2 miljoen aan kostenbesparingen per
jaar realiseren door operationele efficiëntie, personeelsreductie en een effectievere toewijzing van middelen. UCR zal blijvend investeren in het succes van studenten, de ontwikkeling van
docenten en partnerschappen met de gemeenschap om vitaliteit en groei te stimuleren.
De UCR Board of Trustees sprak in een gezamenlijke verklaring zijn vertrouwen uit in het reorganisatieplan: “We steunen de Raad van Bestuur volledig bij het nemen van deze noodzakelijke stappen.
UCR heeft een trotse traditie van Academic Excellence en dit plan zorgt ervoor dat het college een toonaangevende instelling blijft in het Liberal Arts and Sciences onderwijs in Nederland. Deze
veranderingen zorgen voor een dynamische leeromgeving en tegelijkertijd voor financiële stabiliteit.”
Gevolgen voor de UCR gemeenschap en volgende stappen
UCR begrijpt en betreurt dat deze veranderingen grote gevolgen hebben voor docenten, medewerkers en studenten. In totaal zal er 14,5 FTE verdwijnen bij UCR. Daarom zal de overgang zorgvuldig
worden begeleid om de impact zo klein mogelijk te houden. UCR zal er alles aan doen om studenten te ondersteunen bij het afronden van hun studie, inclusief senior projects. “We erkennen dat deze
beslissing een grote schok zal zijn voor de betrokkenen en in feite voor de hele gemeenschap,” voegde Prof. Smeekens toe. “Er is inmiddels een uitgebreid sociaal plan overeengekomen met de
vakbonden voor de werknemers die rechtstreeks worden getroffen door de reorganisatie. Medewerkers en studenten zullen in nauwe samenwerking door deze overgang navigeren om UCR ook naar de
toekomst toe te laten floreren.” Het nieuwe curriculum zal in het herfstsemester van 2025 worden geïmplementeerd, de herstructurering begint al in de komende weken.
Reactie schrijven