· 

Vlissingen in de top drie goedkoopste gemeente voor automobilisten

Nieuw onderzoek: Vlissingen in de top drie goedkoopste gemeente voor automobilisten. Wat betaal je jaarlijks om een auto te gebruiken? Het kostenplaatje per gemeente berekend

Foto ter illustratie © Pixabay

Een auto wordt vaak gezien als een symbool van vrijheid en gemak. Je stapt in wanneer je wilt, rijdt naar je bestemming en vermijdt de afhankelijkheid van het openbaar vervoer. Maar wat kost die vrijheid nu eigenlijk? De aanschafprijs van een auto is het begin. In de praktijk brengt een auto verschillende terugkerende kosten met zich mee: brandstof, laadkosten, verzekering, onderhoud, wegenbelasting en afschrijving.

Daarnaast spelen onverwachte reparaties en stijgende brandstofprijzen een rol. Uit onderzoek van Nibud in opdracht van de Mobiliteitsalliantie blijkt dat de kosten van vervoer tussen 2015 en 2023 met bijna 30 procent zijn gestegen. Een reden voor deze stijging is onder andere het gevolg van duurdere brandstof. Uit ditzelfde onderzoek blijkt zelfs dat reizen met het openbaar vervoer of de auto te duur is voor veel gezinnen en stellen met één modaal inkomen. Het is dan ook niet gek dat steeds meer Nederlanders kiezen voor het delen van een auto of andere vormen van mobiliteit. Het aantal Nederlanders dat overweegt hun auto op te geven door de mogelijkheid van autodelen is in twee jaar tijd bijna verdubbeld en bedraagt nu 20%.

Deelauto aanbieder SIXT share, onderdeel van SIXT die verschillende mobiliteitsdiensten levert, analyseerde het kostenplaatje van autogebruik op zowel landelijk als regionaal niveau, om een realistisch beeld te geven wat jaarlijks kost om op vier wielen te kunnen blijven rijden. Zo kunnen Nederlanders berekenen wat in hun situatie voordeliger is: een eigen auto, een auto delen, of misschien geen van beide en gebruikmaken van het openbaar vervoer en de fiets.

SIXT share analyseerde de kosten van autogebruik in 20 grote gemeenten verspreid over Nederland. Daarnaast berekende de mobiliteitsaanbieder het percentage van de gemiddelde salarissen per gemeente dat je kwijt bent aan een auto. Het kostenplaatje omvat de jaarlijkse kosten van een parkeervergunning, parkeerkosten, reparatie en onderhoudskosten en afschrijfkosten voor 11.000 km per jaar, benzinekosten en wegenbelasting. Dit is op basis van een 2018 Mini Cooper, benzine, 1,5 L motor. Het is belangrijk te vermelden dat het autogebruik natuurlijk per persoon verschilt. De een rijdt na de pandemie nog maar drie keer per week naar kantoor en gebruikt de auto alleen in het weekend voor boodschappen, terwijl de ander dagelijks lange afstanden aflegt. Deze berekening is dan ook een algemene inschatting voor een specifieke gebruikssituatie, om een overzicht te geven van de kosten die bij een auto komen kijken. 

Interessante feiten uit het onderzoek:
Vlissingen is de derde goedkoopste gemeente voor autobezit, met jaarlijkse kosten rond de €8916. Gemiddeld kost een auto in Nederland je jaarlijks zo’n €9275.
Utrecht is de duurste gemeente voor autogebruikers met een geschatte kosten van €10.019 per jaar, gevolgd door Amsterdam met een prijskaartje van €10.002 per jaar.
De goedkoopste gemeente is Breda, waar de kosten voor het gebruik van een auto naar schatting €8863 per jaar bedragen.
Groningen is de gemeente waar de kosten voor het gebruik van een auto het grootste percentage van het jaarlijkse inkomen bedragen: 36,28%.
Breda is de meest betaalbare gemeente voor autogebruikers, waarbij de kosten 28,54% van het jaarlijkse inkomen bedragen.
Straatparkeren is het duurst in Amsterdam en Utrecht, met een geschatte kosten van €780 per jaar, en het goedkoopst in Heerlen, waar het naar schatting €104 per jaar kost. De kosten zijn op basis van 2 uur straatparkeren per week.
Parkeervergunningen zijn het duurst in Amsterdam, met een geschatte kosten van €631,20 per jaar, en het goedkoopst in Breda, waar de eerste parkeervergunning gratis is.

Tabellen
Tabel 1  Gemeenten waar je jaarlijks het grootste deel van je inkomen besteedt aan autogebruik
Tabel 2  Gemeenten waar je per jaar het meest betaald om een auto te gebruiken (SIXT share)

Vlissingen behoort tot top drie goedkoopste gemeente voor automobilisten
In Vlissingen zijn de kosten om auto te rijden relatief laag vergeleken met de andere gemeenten uit de ranglijst. De totale jaarlijkse kosten bedragen richting de €8916. Dit is inclusief de kosten voor afschrijving en onderhoudskosten zoals verzekering. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een auto in Nederland bedragen €9275, wat bijna 4% duurder is dan de jaarlijkse kosten in Vlissingen. Automobilisten in Vlissingen betalen €1103 minder om auto te rijden dan de bewoners van de duurste gemeente Utrecht.

Een parkeervergunning in de gemeente Vlissingen kost €62,40, wat aardig goedkoper is dan in andere gemeenten. Een parkeervergunning in Amsterdam kost over het algemeen €631,20 per jaar, wat Amsterdam de duurste stad maakt voor parkeren. Parkeer je je auto twee keer per week aan de straat in de gemeente Vlissingen, dan kun je rekenen op parkeerkosten van €208 per jaar. Dit is veel goedkoper dan de parkeerkosten van Utrecht, waar je jaarlijks zo’n €780 aan parkeerkosten kwijt bent.

Met het gemiddelde jaarinkomen van €28.030, betekent dat je 31,81% van je jaarsalaris kwijt bent aan autokosten.

Met je eigen auto, een auto delen of met het openbaar vervoer en de fiets?
In tijden waarin veel Nederlanders financieel krapper zitten, kijken consumenten vaak kritischer naar hun uitgaven. Gebruiken we ons Netflix- en Spotify-abonnement wel genoeg? Kunnen we geen betere deal voor onze verzekering vinden? En is het eigenlijk wel verantwoord om een auto te hebben die 90% van de tijd stil op de stoep staat? Naast het feit dat het duurzamer is om een auto te delen (vooral als deze elektrisch is), kan dit voor veel Nederlanders ook financieel voordeliger zijn. Zeker nu veel bedrijven zijn overgestapt op een hybride model, waarbij je slechts enkele dagen naar kantoor hoeft. Uiteraard verschilt dit per situatie. Voor sommigen is een eigen auto onmisbaar, bijvoorbeeld vanwege gezinsbehoeften en de daarbij behorende flexibiliteit. Anderen gebruiken de auto maar af en toe, bijvoorbeeld voor een dagje naar het strand of een bezoek aan familie aan de andere kant van het land. Deze analyse is bedoeld om je aan het denken te zetten over welke optie het beste past bij jouw persoonlijke situatie.

Bron artikel: SIXT

Reactie schrijven

Commentaren: 0